تاریخچه بسیج صداوسیما

بسیج لشگر مخلص خداست كه دفتر تشكیل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده اند». امام خمینی(ره)

بسیج سازمان صداوسیما در سال 1359 و پس از فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل ارتش 20 میلیونی شکل گرفت. با آغاز جنگ تحمیلی، بسیجیان سازمان صداوسیما همدوش با دیگر سلحشوران عرصه ایمان و شهادت با جان فشانی علاوه بر حضور موثر در عملیات های دفاع مقدس با به تصویر کشیدن دلاوری، فداکاری، ایثار و جوانمردی فرزندان رشید و دلاور ایران اسلامی، لحظات ناب و به یاد ماندنی را ثبت کردند که امروز جزیی از عزت و سربلندی مضاعف فرزندان امام خمینی(ره) در دوران دفاع مقدس است. جذب و سازمان­دهی نیروها بمنظور کسب آموزش­های نظامی و عقیدتی، حضور در میادین جنگ ، ارسال کمک­های نقدی و غیر نقدی همکاران به جبهه­های نبرد حق علیه باطل،  برگزاری مراسم­های مختلف و برگزاری کلاس­های آموزشی و عقیدتی، از عمده محورهای فعالیت بسیج صداو سیما در این دوران به شمار می آمدند.   

پس از پایان دفاع مقدس دور جدیدی از فعالیت های بسیج سازمان صداوسیما شکل گرفت. در سال 1376 با توجه به انتظارات ریاست محترم وقت سازمان و فرماندهی محترم نیروی مقاومت بسیج، ساختار تشکیلاتی بسیج صداوسیما مورد بازنگری قرار گرفت و علاوه بر تشکیل گردان های عاشورا و الزهرا ، بسیج صداوسیما با تولیدات مستند به حوزه برنامه سازی نیز ورود کرد.

ورود بسیج سازمان به عرصه تولید با تمسک به تجربه های مفید هشت سال دفاع مقدس و با  هدف حفظ و اشاعه تفکر و بینش بسیجی و مقابله با تهاجم فرهنگی غرب صورت گرفت. اولین تولید گروه تلویزیونی بسیج در خلال سال­­های 1375 مستند 5 قسمتی جهان اسلام و بوسنی بود که از شبکه اول سیما و سیمای عربی و آذری شبکه جهانی سحر پخش گردید.

سالهای 77 تا 78 فعالیت­های توسعه­ای و ساختاری مناسبی در مرکز بسیج سازمان شکل گرفت. علاوه بر گروه تلویزیونی ، واحد خواهران و کارگاه آموزشی- کاربردی شهید آوینی تشکیل و آموزش های مختلف عقیدتی و علمی و کاربردی به همکاران سازمانی ارائه گردید.

فعاليت بسيج رسانه ملي که در سال‌هاي نخست انقلاب از يک فايل چوبي کوچک در گوشه‌اي از مسجد بلال آغاز شده بود؛ در خلال سالهای 78 تا 89 و با برخورداری از ظرفیت بالای نیروی انسانی، تجهیزات، امکانات، حوزه های تخصصی رسانه­ای و تولیدی به مجموعه ای کارآمد تبدیل شد.

با توجه به تغییرات در جغرافیای سیاسی ، استراتژی استکبار ، تمرکز بر حوزه های نرم افزاری ، رسانه ای و گسترش فعالیت های امپراتوری خبری و رسانه ای در قالب شبکه های اجتماعی ، ماهواره­ای، تولیدات رسانه­ای و ..... بسیج سازمان صداوسیما نیز رسماً در قالب یک سازمان تخصصی بسیج وارد عرصه فعالیت های تخصصی رسانه ای و سایبری برای مقابله با تهدیدات نرم و جریان یکسویه رسانه های استکباری شد.

از ابتدای سال1390 با تغییرات ساختاری و ماموریتی ريل گذاري جديدي شکل گرفت و رسالت و ماموريت بسيج رسانه ملي به تناسب جایگاه و توقع از فعالیت رسانه­ای آن تغییر و ارتقاء یافت. امروزه مرکز بسیج رسانه ملی با رویکردی فرهنگی، رسانه­ای و تخصصی تلاش می کند در حوزه­­هاي رسانه­ای و مقابله با تهدیدات نرم ورودی هوشمندانه و تاثیرگذار داشته باشد. بر این مبنا ساختار جدید مرکز بسیج رسانه ملی مجدداً بازنگری شد و مدیریت های: مقابله با تهدیدات نرم، گردانهای تخصصی(با 7 گردان و 28 گروهان تخصصی در حوزه سایبر)، گروه برنامه­سازی تلویزیونی ، گروه­ برنامه سازی رادیویی، مدیریت بازرسی و ارزشیابی و مدیریت امور فرهنگی، ورزشی و اردویی به مدیریت های مرکز بسیج صداوسیما افزوده شد. هم اکنون بسیج صداوسیما دارای 13 مدیریت با کارکردهای تخصصی است که بر این اساس شرح وظایف هر مدیریت تدوین و مصوب شده است. 

 همچنین به لحاظ ساختاری و عملکردی فعالیت پایگاه ها و حوزه­های بسيج سازمان صدا و سيما هم دستخوش تغييرات زیادی شده و بمنظور ایجاد بستر لازم براي بهره برداري بيشتر از ظرفيت هاي موجود ، به ازاي هر معاونت يک حوزه بسيج ايجاد شده است. در واقع حوزه های تخصصی ایجاد شده وظیفه دارند متناسب با رسالت مشخص شده، از ظرفیت آنتن در راستای تحقق اهداف بسیج به نحو مطلوب استفاده کنند. خوشبختانه با مساعدت های ریاست محترم سازمانو همراهی معاونین محترم رسانه ملی، سازمان جدید بسیج صداوسیما منشا خیر و برکات فراوانی بوده به نحوی که در مناسبت های مختلف مثل هفته بسیج ، هفته دفاع مقدس و ... که حوزه های بسیج رسانه ملی ورودی همشمندانه داشته اند؛ آمار برنامه سازی و پوشش برنامه های مورد نظر رشد چشمگیری داشته است.

................................