تاریخ ایجاد: 10:47
مسئول مركز بسيج رسانه ملي عنوان كرد:
توليد بلندترين انيميشن ايران/ رونمايي از 5 شبكه اينترنتي بسيج
تصویر خبر
«علي اصغر جعفري» رئيس مركز بسيج سازمان صداوسيما گفت: در هفته بسيج 5 شبكه اينترنتي بسيج رونمايي خواهد شد كه به موضوعاتي نظير راهيان نور، فيلم، مستند، موسيقي و ... مي پردازد.

«علي اصغر جعفري» رئيس مركز بسيج سازمان صداوسيما در گفتگويي به سوالات در حوزه هاي مختلف پاسخ گفت كه متن كامل آن را در ادامه مي خوانيد:

* آقاي جعفري از بدو ورودتان به مركز بسيج صداوسيما چه اقداماتي را آغاز كرديد؟

- عملا ريل گذاري جديدي را آغاز كرديم. يعني ما قبلا يك پايگاه بسيج داشتيم كه كل معاونت را پوشش مي داد و بيشتر هم در همان حوزه ذاتي بسيج بود. منتها مأموريت جديد راديو اين بود كه در حوزه تخصصي صدا ورود پيدا كند و الان 15 پايگاه تخصصي راديويي در 15 شبكه مشغول به فعاليت هستند و هر كدام مأموريت مجزايي دارند كه از ظرفيت آنتن استفاده كنند، توليدات ويژه داشته باشند و كادرسازي كنند براي مأموريت هاي بسيج.
در بخش تلويزيون نيز ما دو الي سه پايگاه داشتيم كه آن ها هم با همان مأموريت قديم مشغول به فعاليت بودند. تمام بخش هاي بسيج صدا و سيما متناسب با اين رويكرد جديد ساختارشان اصلاح شد و در حال حاضر تمامي بخش هاي بسيج ما چه در تهران و چه در استان هاي ديگر با رويكرد تخصصي خود كار مي كنند.
در حوزه توليد قبلا ما فقط كارهاي مستند انجام مي داديم، اما از سال گذشته بسيج صدا و سيما در همه عرصه ها ورود پيدا كرد و ما در حال حاضر 21 سريال الف را در دستور كار داريم. يك سريال ما به نام «بيدار باش» در ايام دفاع مقدس پخش شد. 2 انيميشن بلند داريم كه بلندترين انيميشن جمهوري اسلامي است. يك 300 قسمتي و ديگري 180 قسمتي. در بخش مستند هم كه بسيار گسترده عمل مي كنيم يكي از موارد ديگري كه ورود پيدا كرديم حوزه توليد موسيقي و سرود بود كه پيش از اين هيچ توليدي نداشتيم. الان يك شوراي تخصصي در حوزه ادبيات مقاومت ايجاد شده و توليدات موسيقايي بسيج هم راه اندازي شده است. يعني ما تا امروز قريب به 10 اثر توليد كرديم كه چند تاي آن ها اخيرا از تلويزيون پخش شده است.
يكي از آن ها قرن محمد نام داشت كه مربوط به همين جريانات اخير بود و بقيه هم تازه شروع به پخش كرده اند. خوشبختانه ظرفيت سازي شده و نيروهاي توانمند به كمك ما آمده اند و در حوزه فيلمنامه كارهاي جدي انجام مي دهيم.
نكته مهم در توليدات بسيج اين است كه ما به جاي اينكه منتظر باشيم طرحي بيايد و ما آن را اجرا كنيم، خودمان موضوعاتي را مشخص مي كنيم، تهيه كننده و كارگردان را متناسب با موضوع دعوت به كار مي كنيم. ما از قبل موضوعات و اولويت هايمان را اعلام مي كنيم. اولويت هاي ما مواردي است كه يا در شبكه هاي ما اجرا نشده و يا اينكه هنوز نياز مخاطب تأمين نشده است. مثلا ما در بحث زنان در دفاع مقدس تا به حال فيلمي يا سريالي نساخته ايم. يا نقش روحانيت در جنگ با توجه به اينكه بالاترين درصد شهدا را نسبت به قشر خودش در جبهه ها داشته تا به حال كار خاصي صورت نگرفته است، يا در رابطه با دانشجويان پيرو خط امام(ره) كار ويژه اي تا به حال صورت نگرفته است، يا در رابطه با دانشجويان پيرو خط امام كار ويژه اي انجام نشده است. بخش عمده اي از اين افراد بعدا فرماندهان جنگ شدند كه هنوز كار تصويري درباره آن ها ساخته نشده است.

* پس حوزه هاي مغفول مانده براي شما در اولويت قرار دارند؟
- ما بخش هايي كه تا به حال مورد توجه قرار نگرفته را مد نظر قرار داده ايم.
در حوزه توليد سعي شده ظرفيت جديدي در اختيار صدا و سيما قرار بگيرد و موازي كاري نشود و با هم فكري كه با شبكه ها انجام مي دهيم بتوانيم ظرفيت جديدي را ارائه كنيم و كمك شود به توليد برنامه ها كه به نظر مي رسد كار مهمي است. مثلا 21 كار الف در حد كار چندين شبكه است.
در حوزه راديويي ما تا به حال ورود مستقيم نداشته ايم. در تشكيلات جديد بسيج مدير توليدات راديويي منصوب شد و عملا باب جديدي در بهره گيري از ظرفيت راديو ايجاد شد. راديو يك رسانه موثر، گرم، تأثيرگذار، سهل الوصول و انعطاف پذير است. منتها ما در بسيج به دلايل متعدد نتوانسته بوديم از اين ظرفيت خوب استفاده كنيم. امروز يك مديريت در همه بخش هاي راديو ايجاد كرده ايم.
بخش ديگر حوزه سايبر است. ما در گذشته ورودي به اين حوزه نداشتيم و كاري در آن انجام نگرفته بود، اما با اين رويكرد جديد، اولا قرارگاه ايجاد شد، دوم اينكه تا به امروز 4 گردان سايبري راه اندازي شده است. 3 گردان سايبري ديگر نيز تا يك ماه آينده راه اندازي خواهد شد. اين ها مأموريت دارند كه با بهره گيري از ظرفيت هاي نيروي انساني توليدات رسانه اي و بهره گيري از ظرفيت هاي همكاران ما در استان ها بستري را فراهم كنند كه اين توليدات در صحنه فضاي مجازي و سايبري در اختيار علاقه مندان قرار بگيرد و عملا فرصت هايي كه تا به حال نيروهاي انقلاب استفاده نمي كردند، مورد بهره برداري قرار گيرند.
يعني ما بيش از 1500 نفر نيروهاي متخصص، علاقمند و رسانه اي داريم كه مشغول به فعاليت هستند و هر كدام هم در يك حوزه فعاليت مي كنند.

* اين ها سايت راه اندازي كرده اند؟
- هر كدام از اعضاي ما يك وبلاگ دارند،هر كدام از گردان هاي ما يك سايت دارند و جداي از آن در شبكه هاي اجتماعي هم ورود پيدا مي كنند و فعال هستند.

* يعني خودشان اداره كننده هستند؟
- بله

* در كدام شبكه هاي اجتماعي؟
- الان 2 شبكه اجتماعي در حال راه اندازي است كه يكي از آن ها شبكه اجتماعي ايران 1414 است و بخشي از آن نيز در شبكه هاي اجتماعي است كه در حقيقت دشمنان ما ايجاد كرده اند و ميداني شده براي تاخت و تاز عليه دين و فرهنگ انقلاب. اين افراد ورود پيدا مي كنند كه صحنه خالي نباشد و بتوانند از آن ظرفيت هم استفاده كنند. ضمن اينكه الان مجموعه گردان هاي ما مشغول آماده سازي شبكه اينترنتي بسيج هستند كه با 4 يا 5 كانال در هفته بسيج راه اندازي مي شود. چون محدوديت قانوني وجود دارد و خود سازمان مي تواند اين شبكه ها را داشته باشد، ما زير مجموعه صدا و سيما فعاليت خواهيم كرد.

* عنوان اين شبكه ها چيست؟
- فعلا نام آن ها را شبكه تلويزيوني بسيج گذاشته ايم و هنوز عنوان خاصي به آن ها نداده ايم، منتها كانال هايش كانال راهيان نور، فيلم، مستند، موسيقي و برنامه هاي روايت فتح است.
در كنار اين ما 24 ساعته تمامي شبكه هاي تلويزيوني و راديويي غرب و مخالفان نظام را رصد مي كنيم. اين ها جريان شناسي مي شود و در قالب بولتن در اختيار بيش از 3 هزار نفر از مسئولان فرهنگي صدا و سيما قرار مي دهيم كه آخرين تحركات، جريانات، تحولات و هدف گذاري ها رسانه اي آن ها را مديريت و مقابله كنيم.
در حوزه راهيان نور نيز ما يك قرارگاه رسانه اي ايجاد كرديم و همه فعاليت هاي رسانه اي ذيل اين قرارگاه قرار گرفت. ما در سال گذشته 78.3 رشد كمي فعاليت ها را به خاطر مدريت يكپارچه مي توانستيم به دست بياوريم. قرارگاه ما در خرمشهر است و الان 15 هزار متر زمين در آنجا خريداري شده تا بتوانيم آنجا قرارگاه رسانه اي بسازيم و در طول سال اين حركت ادامه داشته باشد. قرارگاه ما در غرب در كرمانشاه ايجاد شده و افراد مستقر شدند و كار مي كند. در ايلام نيز يك قرارگاه مي سازيم كه بتوانيم از اين مجموعه مناطقي كه در دوران دفاع مقدس فعال بودند، امروز بهره برداري كنيم. هنرمندان را ببريم، همكاران رسانه ها بروند و مجموعه اي براي حمايت وجود داشته باشد. ما الان از نظر تجهيزات در زمره واحدهاي بروز و مجهز هستيم.
* آنچه كه شما به آن اشاره كرديد يك انقلاب در صدا و سيما ايجاد مي كند. اين فعاليت ها هم به مديريت كلان صدا و سيما كمك مي كند تا خلاء ها پر شود و هم به ورود نيروهاي جديد كمك مي كند. اين موارد منجر به يك نگرش عمومي مثبت در جامعه نيز مي شود.
- ما در بحث دفاع مقدس، انقلاب اسلامي، بيداري اسلامي، مقاومت، بحث انتظار و مناسبت هاي ويژه اي كه متناسب با دفاع مقدس داريم و خصوصا شعارشان كه مقام معظم رهبري انتخاب مي كنند، مهمترين محورهايي است كه رويش كار مي كنيم و شايد مهم ترين تمركز دوستان در بخش بسيج و انتقال فرهنگ بسيج است. معنايش هم اين نيست كه ما حتما از كلمه و لغت بسيج استفاده كنيم؛ آنچه كه به عنوان فرهنگ بسيجي مي شناسند و بسيجي توانسته در اين 33 سال در جاهاي مختلف ورود پيدا كند. اين نقش آفريني را ما سعي كرديم مشخص كنيم، حال در حوزه اقتصاد باشد يا در حوزه علم و يا حوزه اي ديگر. بنابراين مهمترين مقوله براي ما فرهنگ بسيج است.

* چه نيازي احساس شد كه بسيج وارد فاز برنامه سازي شود؟ آيا خلاء احساس شد؟ اين خلاء چه بود؟
- ما با گسترش شبكه هاي تلويزيوني و ايجاد وضعيت هاي جديد بايد عملا توليدات خود را افزايش دهيم. ما در طول سال حداقل هزار فيلم سينمايي بايد براي پخش داشته باشيم . كل توليدات حوزه سينماي كشور ممكن است كل ظرفيتش به 250 فيلم نرسد كه يك بخش از اين توليدات مورد استفاده قرار مي گيرد. يك بخش هم توليدات خود صدا و سيماست، منتها با همه احوال ما يك خلاء بسياري داريم، براي اينكه بتوانيم حداقل هاي نياز پخش فيلم هاي سينمايي را پوشش دهيم. ما در روال طبيعي خود، چيزي حدود 500 تله فيلم در طول سال كم داشتيم كه ناگزيريم از فيلم هاي خارجي استفاده كنيم. از آن طرف هم بخش هايي كه قادر هستند كمك كنند با ما همكاري مي كنند. امروز نياز ما به اين عرصه نياز بسياري است و ورود ما مانع از كار ديگران نشده است. اگر ده مجموعه ديگر نيز به كمك بيايند، ما هنوز هم در اين عرصه با كمبود مواجه هستيم، بنابراين ما هم خودمان ورود پيدا كرده ايم و هم استقبال مي كنيم كه اين ظرفيت را توسعه بدهيم. اگر امروز 5 گروه اين كار را انجام مي دهند ما اگر اين تعداد را بالا ببريم كار بزرگي انجام داده ايم. عرصه رسانه عرصه اي است كه هر قدر توليد شود باز هم ظرفيت وجود دارد.

* اولين كار شما در عرصه سريال سازي «بيدار باش» بود كه با نقدهاي بسياري مواجه شد و برخي هم معتقد بودند كه سريال به تمسخر نزديك شده است. به نظر شما شروع خوبي بود؟
- به نظرم شروع بدي نبود. در كارهاي توليدي نقد اساسي و لاينفك است و اگر كاري نقد نشود، رشد نمي كند. ما خيلي هم استقبال كرديم. البته همان قدر كه اين سريال منتقديني داشت، برخي هم نقاط مثبت سريال را مطرح كردند. سريال «بيدارباش» به اين مفهوم نبود كه ما تمام توانايي هاي خودمان را در اين كار نشان داديم. خصوصا كه اين كار طنز بود و مرز كار طنز كمي باريك است. خود ما هم در دفاع مقدس بوده ايم. خيلي از بزرگان را داشته و داريم كه معتقدند اكثر رزمندگان پاك سيرت بودند و اين دفاع بسيار با اعتقاد بود و حتي الامكان اين ساحت را نبايد با طنز آغشته كرد. اين افراد باورشان اين است كه كار در حوزه دفاع مقدس بايد حتما جدي و محتوايي باشد. برخي اعتقادشان اين است كه ما اين خط كشي را نكنيم و مي توان از ژانرهاي ديگر استفاده كرد كه يكي از آن ها طنز است. طنز و خنداندن مردم كار سختي است، در عين حال پيام هم مي توان منتقل كرد. ما در عين حال كه معتقديم كار بي نقص نبوده، يك خط كشي هم داشتيم و مخاطب مي فهميد كه بسيجي كيست و فرد ديگري كه با انگيزه متفاوتي وارد مي شود، كيست. اگر هم مباحث ديگري مطرح شد مي خواست نشان بدهد كه اين آدم با اين ويژگي ها آمده و خود را به بسيج نزديك مي كند تا به منويات و منافع خود برسد. اما نشان مي دهد اين جريان زلال بسيج ضمن اينكه خود اين شفافي را براي مردم نشان داده، نشان داده قادر است با سعه صدر و تحمل آن ها را در كنار خود همراه كرده و به رشد برساند. شما در هيچ كدام از افرادي كه در اين سريال به عنوان بسيجي معرفي شدند، هيچ رفتار و اخلاق خارج از عرفي نمي بينيد. ضمن اينكه افراد خاكستري هستند، اين طور نيست كه همه افرادي كه در دفاع مقدس بودند، قدسي باشند. همه جور درجاتي داشتيم بالاخره ما مردم را نشان مي دهيم. اما با همه اين احوالات افرادي كه معرف بسيج بودند، ايثار، از خودگذشتگي، تحمل ، شجاعت و ... را داشتند. در كنار آن ها ما نشان داديم افرادي را كه مي خواستند از اين جريان استفاده كنند، آن هم با اعمال و رفتار خودشان.

* در ساخت اين سريال بحث تغيير كارگردان هم مطرح شد، دليل آن چه بود؟
- اين اتفاقات باعث نمي شود بگويم كار با مشكل مواجه بود. ما با كارگرداني انتخاب كرديم كه به دليل مشكلات شخصي انصراف داد. كارگردان بعدي كه خود قرار بود بازيگر كارگردان قبلي باشد، جانباز است و از نيروهاي خوب رسانه است. او كار را بر عهده گرفت، منتها سليقه ها با هم فرق دارد و هر كارگرداني سليقه خاص خود را دارد. شما هر فيلمنامه اي را به هر كارگرداني بدهيد، حتما خودش بازنويسي مي كند. اين قانون نانوشته همه كارگردان هاست و خيلي از كارگردان ها چون سليقه ويژه دارند، حتما خودشان مي نويسند و به نويسنده هم رجوع نمي كنند. بنابراين آقاي كاوري ايده را كامل تر كردند و اصلاحات را انجام دادند و كار صورت گرفت. ما هم به كارگردان اجازه داديم كه اصلاحات و سليقه خود را اعمال كند. چون ما از نوروز عبور كرده بوديم و كار ديگر به نوروز نمي رسيد، جريان و جهت گيري سريال اصلاح شد. «بيدار باش» واقعا نقاط قوت بسياري داشت و يك نگاه جدي را ايجاد كرد.

* نگاه به چه موضوعي؟
- نگاه به بحث طنز در حوزه دفاع مقدس

* شما در دستور كار خود ساخت پروژه هاي الف ويژه هم داريد؟
- خير ، ما هنوز آمادگي براي توليد پروژه هاي الف نداريم. به نظر مي رسد نيازمند اين است كه ما تعدادي كار توليد كنيم تا فضا بيشتر دستمان بيايد. ما سال 90، 11 تعهد توليد داشتيم. سال 91 اين تعداد به 10 تا رسيد. اين پروسه ادامه دارد. ما در سال 91 دو سريال آماده پخش داريم. به نظر مي رسد آنچه ما در اين 2 سال تعهد كرديم، در سال 93 به طور كامل پخش كنيم و به همين شكل ادامه بدهيم. ما حداقل نياز داريم كه 2 سال زمان بگذريم تا توليداتمان روي روال بيافتد. ما در هفته بسيج سريال بال هاي خيس را خواهيم داشت، به محض اينكه تمام شود. سريال بعدي را پخش خواهيم كرد.

* هر سال در تلويزيون حدود 200 تله فيلم ساخته مي شود كه از اين تعداد 10 تاي آن ها هم به درد نمي خورد. شما در اين باره تصميم نداريد به سمتي حركت كنيد كه تعداد تله فيلم ها را كم كنيد ولي به كيفيت آن ها بيافزاييد؟
- البته من به اين شدت معتقد نيستم كه كارهاي تله فيلم تا اين حد بي كيفيت هستند. خصوصا از وقتي آقاي دارابي آمدند به معاونت سيما برنامه ريزي هاي منظمي انجام دادند و سعي كردند نواقص را برطرف كند. الان كارها با سخت گيري بيشتري مواجه شده اند و سطح كيفي كارها بالاتر رفته است. كارهاي حوزه هنر اين طور نيست كه يك شبه تصميم گيري و ساخته شوند. فرآيند دارد و كيفيت كارها بايد ذره ذره افزايش پيدا كند. رويكردي كه شروع شده خوب است و نقطه گذاري هاي خوبي در حال انجام است، ولي حوزه هنر طوري است كه يك كارگردان ممكن است يكي از كارهايش خيلي خوب از آب درآيد و يك كار ديگرش با تمام زحمتي كه مي كشد، خوب نشود. از آن طرف بحث مالي بسيار مهم است. ما به دليل اينكه از نيروهاي بسيجي استفاده مي كنيم، از روي علقه و علاقه كار مي كنند و دلبستگي به كار در آن ها بيشتر از دلبستگي به پول است. البته ما هم محدود در اين حوزه هستيم و اگر قرار است مثلا دو ماشين منفجر شود، هزينه بر است. اگر پول نداشته باشيم، مجبوريم از 2 ماشين به 2 موتور برسيم، ممكن است حتي 2 موتور هم نتوانيم منفجر كنيم و به يك دوچرخه برسيم. وقتي هم به خاطر افزايش كيفيت مثلا از 30 ظرفيت توليدي خود 15 تاي آن ها را پر كنيم، مجبوريم 15 تاي باقيمانده را با فيلم هاي غربي پر كنيم.

* ولي تله فيلم خوب بيشتر در ذهن مخاطب مي ماند.
- بله ما مخاطب عام را در نظر مي گيريم. وقتي سخن از مخاطب خاص به ميان مي آيد، برخي پارامترهاي ديگر نيز معنا پيدا مي كند و كار تخصصي تر مورد ارزيابي قرار مي گيرد اما ممكن است مخاطب عام اين حساسيت ها را درباره كار تلويزيوني نداشته باشد. ما يك سري كار را براي عوام توليد مي كنيم و يك سري براي خواص. شما در طول سال هم چند كار خوب مي بيند كه متعلق به خواص است. ما وظيفه داريم به عموم بپردازيم. مناسبت ها را پوشش دهيم. اگر ما بخواهيم فقط به كيفيت كار توجه كنيم، فرصت آنتن خود را از دست خواهيم داد.

انتهاي پيام

ميانگين (1 رای)
The average rating is 4.0 stars out of 5.


آخرین اخبار